måndag 8 april 2013

Groddmani och (balle)rinor


Jag och barnen har våra burkar med bönor, ärter och fröer som vi sköter om. Vilmer frossar dessutom redan av grödorna och jag är så glad att han har något nyttigt och gott att äta. Köp lite billiga ekobönor och grodda ni med! Det mesta går att grodda, det växer bara på olika sätt men det är såå lätt att lära, går så fort och är så enormt nyttigt. Levande föda slår allt!

1. Vita bönor Har fått små svansar på tredje dagen
2. Mungbönor Fick svansar redan efter ett dygn
3. Gröna linser Svans efter något dygn
4. Blötlagda gröna ärter La de i blöt idag, första gången för mig!
5. Sesamfrön Ikväll såg jag pyttesmå svansar, efter ca. tre dygn

Alla bönor, ärter och fröer är blötlagda minst sex timmar. Sedan sköljda morgon och kväll. Jag har de inte i mörker och jag har ingen duk över. Det funkar ändå, även om det säkert hade gått snabbare på andra sätt ;) Ikeas glasburkar är formidabla att använda!



I äggkartonger, gamla petflaskor och mjölkpaket odlar barnen ärtskott av kikärter. De har inte skjutit skott ännu men de kommer nog i morgon:) Behöver jag säga att det är trångt att äta vid köksbordet? Nu har vi iaf fixat rep så vi kan få upp fler hyllplan i två fönster. Hoppas snart den fristående altanen står färdig här utanför så de små liven kan få flytta ut :)


Här har vi småfolket, uppklädda för lunch. Levande föda gör att man strålar och lever ut sina fantasier, helt klart;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Wild Dancing Thanksgivng Turkey